教員紹介

AKUTSU, Satoshi (Toshi)
教授、DBAプログラムディレクター
阿久津 聡
AKUTSU, Satoshi (Toshi)

専攻分野

マーケティング、消費者心理学、文化心理学、知識経営論、ブランド論、行動経済学。

担当授業

Research Positioning, DBA Program

略歴

一橋大学商学部卒。同大学大学院商学研究科修士課程修了(商学修士)。
フルブライト奨学生としてカリフォルニア大学バークレー校ハース経営大学院に留学し、MS(経営工学修士)およびPh.D.(経営学博士)を取得。同校研究員(1998-1999;2007-2009)。
一橋大学商学部専任講師、一橋大学大学院国際企業戦略研究科准教授などを経て、現職。
国立情報学研究所客員教授(2010-2013)。

外部委員等

内閣知的財産戦略本部「コンテンツ専門調査会(日本ブランド・ワーキンググループ)」委員、日本PRアワード選考委員、あすかコーポレートアドバイザリー株式会社社外取締役等を歴任。現在、日本マーケティング学会理事、広島県外部アドバイザー、福島県ブランド認証制度委員、ニフティ株式会社社外取締役、株式会社大塚家具社外取締役、株式会社アダストリアホールディングス社外取締役。

主な論文

Ayano Yamaguchi, Min-Sun Kim, and Satoshi Akutsu (2014). The effects of self -construals, self-criticism, and self-compassion on depressive symptoms, Personality and Individual Differences, USA, vol.68, 65-70

Aaker, J. & Akutsu, S. (2009), Why do people give? The role of identity in giving. Journal of Consumer Psychology, 19, 267-270.

Suzuki, Satoko and Satoshi Akutsu (2013). I don’t need an agreement on my inconsistent consumption preferences: Multiple selves and consumption in Japan, Advances in Consumer Research, vol.40, 469-474, Association for Consumer Research.

O’Connor, A, Nemeth, C. and Akutsu, S. (2013), Consequences of Beliefs about the Malleability of Creativity, Creativity Research Journal, 25:2, 155-162

Katsumi Watanabe, Hitomi Takakuwa, Mihoko Amano, and Satoshi Akutsu (2010), Tapping Tacit Knowledge of Consumers using Traditional Marketing Research Method, Japan Marketing Journal. 119, 5-17渡邊克巳, 高桑瞳, 天野美穂子, 佐野良太, 阿久津聡. 選好・選択における暗黙知の影響: 実験心理学アプローチ 季刊マーケティングジャーナル119, 5-17

Suzuki, Satoko and Satoshi Akutsu (2012). Examination on the effect of cultural self-views towards consumer behavior: Dialectical self (in Japanese). Japan Marketing Journal, 125, 75-87. 鈴木智子, 阿久津聡. 消費行動に対する文化的自己観の影響に対する考察 季刊マーケティングジャーナル125, 75-87

Fujikawa, Yoshinori, Satoshi Akutsu, and Joji Ono (2012), Context Management Approach to Service Value Co-Creation: Toward Emergent Dynamic Model (in Japanese), Organizational Science (Soshiki Kagaku) Vol.46(2) 38-52, 藤川佳則, 阿久津聡, 小野譲二(2012). 文脈視点による価値共創経営: 事後創発的ダイナミックプロセスモデルの構築に向けて, 組織科学Vol.46(2) 38-52,

主な学会発表

Satoshi Akutsu, Yukiko Uchida, Fumiaki Katsumura, Yuji Ogihara & Shinobu Kitayama (2013). Negative Impact of Seeking Independence in a Global Japanese Company. Paper presented at Cultural Psychology Preconference, New Orleans, USA

Akutsu, Satoshi, Yuri Miyamoto, Katsumi Watanabe, and Kaiping Peng (2013). Cultural differences in representation of three-dimensional space: Linear perspective versus "Mitsuwari" composition. Paper presented at the 14th meeting of the Society for Personality and Social Psychology, New Orleans, LA, USA.

Suzuki, Satoko, Satoshi Akutsu, Kosuke Takemura, and Tsuyoshi Hamamura (2013). Development of Japanese dialectical self scale (in Japanese). Paper presented at the 53rd Annual Meeting of Japanese Society of Social Psychology, Tsukuba, Japan.鈴木智子, 阿久津聡, 竹村幸祐, 浜村武(2012), 日本語版弁証法的自己観尺度(Dialectical Self Scale)の開発. 日本社会心理学会第53回大会発表, 筑波大学

芳賀麻誉美, 阿久津聡(2012). 顧客参加行動と顧客ロイヤリティの関係性の定量化と個人の文化特性の効果の把握. 日本マーケティング・サイエンス学会 第92回大会発表

芳賀麻誉美, 阿久津聡, 藤川佳則, 小野譲司(2013). 顧客の参加行動と満足をめぐる構造探索と価値共創支援~ベイジアンネットワークによる検討~, サービス学会 第1回 国内大会発表

Suzuki, Satoko and Satoshi Akutsu (2012). I don’t need an agreement on my inconsistent consumption preferences: Multiple selves and consumption in Japan, Paper presented at Association for Consumer Research North America Conference, Vancouver, BC, Canada.

Chen, Na, Hiroyuki Tsubomi, Satoshi Akutsu, Katsumi Watanabe, and Kaiping Peng (2012). Effects of projection geometry in drawing of 3D objects and scenes on reality and preference judgments, Paper presented at the 16th Annual Meeting of the Association for the Scientific Study of Consciousness, Brighton, UK.

Suzuki, Satoko, Satoshi Akutsu, and Florian Kohlbacher (2012). Exploration of cultural differences in donating behavior: Examination of motivation and happiness among the Japanese donors (in Japanese). Paper presented at the 45th Meeting on Japan Association for Consumer Studies, Tokyo, Japan.

Kohlbacher, Florian, Satoko Suzuki, and Satoshi Akutsu (2012). Donating and volunteering in the Aging Society: Perspectives from Post 3-11 Japan. Paper presented at the 45th Meeting on Japan Association for Consumer Studies, Tokyo, Japan.

Fujikawa, Yoshinori, Satoshi Akutsu, Joji Ono, Fumikazu Morimura, Mayomi Haga (2012) Service Globalization: De-Contextualization and Re-Contextualization of Value Co-Creation Processes Paper presented at the 21st Frontiers in Service Conference, College Park, MD, USA, Proceeding, p.29.

Akutsu, Satoshi, Mayomi Haga, Yoshinori Fujikawa, and Joji Ono (2012) Cultural Affordance View of Value Co-Creation: Toward an Interactive and Dynamic Value Co-Creation Model of the Firm, Customer, and Environment Paper presented at the 21st Frontiers in Service Conference, College Park, MD, USA, Proceeding, p.54.

Ono, Joji, Mayomi Haga, Satoshi Akutsu, and Yoshinori Fujikawa (2012) Dynamic Updating Process of Customer’s Motivation for Participating in Value Co-Creation Paper presented at the 21st Frontiers in Service Conference, College Park, MD, USA, Proceeding, p.68.

Haga, Mayomi, and Satoshi Akutsu (2012) Loyal customers or brand fans? – Who get most involved in what value co-creation activities? Paper presented at the 21st Frontiers in Service Conference, College Park, MD, USA, Proceeding, p.68.

Haga, Mayomi, Satoshi Akutsu, and Joji Ono (2011) Comparative network analysis of the literature on service dominant logic (in Japanese), Paper presented at the Behaviormetric Society of Japan 39th Conference, Okayama, Japan, Proceeding, pp.417-418.

Haga, Mayomi, Satoshi Akutsu, Joji Ono and Yoshinori Fujikawa (2012) Effects of cultural factors on firm-customer value co-creation processes (in Japanese), Paper presented at the Behaviormetric Society of Japan 40th Conference , Niigata, Japan, Proceeding in press.

Haga, Mayomi, and Satoshi Akutsu (2012) Structural Equation Modeling of the impact of brands strength on value co-creation processes (in Japanese), Paper presented at the Behaviormetric Society of Japan 40th Conference, Niigata, Japan, Proceeding in press.

Haga, Mayomi, and Satoshi Akutsu (2012) Higher order factor analysis of cultural variation using latent mixed distribution approach (in Japanese), Paper presented at the Behaviormetric Society of Japan 40th Conference, Niigata, Japan, Proceeding in press.

主な著作・翻訳

・『ソーシャルエコノミー』(共著、翔泳社、2012)
・『カテゴリー・イノベーション』(共訳書、日本経済新聞出版社、2011)
・『ドラゴンフライエフェクト』(監訳書、翔泳社、2010)
・『基礎から学べる広告の総合講座』(日経広告研究所編所収、日本経済新聞出版社、2010)
・Dynamics of Knowledge, Corporate Systems and Innovation(Itami他編所収, 共著、Springer、2010)
・『これからの経済学』(日本経済新聞社編所収、日本経済新聞出版社、2010)
・Nation Branding(Keith Dinnie編所収、Elsevier、2008)
・『ブランド・ポートフォリオ戦略』(訳書、ダイヤモンド社、2005)
・『心脳マーケティング』(共訳書、ダイヤモンド社、2005)
・『製品・ブランド戦略 現代のマーケティング戦略①』(青木・恩蔵編所収、有斐閣、2004)
・Hitotsubashi on Knowledge Management (Takeuchi & Nonaka編所収, 共著、Wiley & Sons、2004)
・『ブランド戦略シナリオ』(共著、ダイヤモンド社、2002)
・『知識経営実践論』(共編著書、白桃書房、2001)
・『ブランド・リーダーシップ』(訳書、ダイヤモンド社、2000)
・Managing Industrial Knowledge(Nonaka & Teece編所収、共著、Sage Publications、2000)
・『マーケティング革新の時代 ブランド構築』(片平他編所収、有斐閣、1999)
・『マーケティング革新の時代 製品開発』(竹内他編所収、有斐閣、1999)