教員紹介

AKUTSU, Satoshi (Toshi)
教授、DBAプログラムディレクター
阿久津 聡
AKUTSU, Satoshi (Toshi)

専攻分野

マーケティング、ブランド論、消費者心理学、健康経営論、文化心理学、知識経営論、行動経済学

担当授業

Research Positioning, DBA Program

一橋大学商学部卒。同大学大学院商学研究科修士課程修了(商学修士)。 フルブライト奨学生としてカリフォルニア大学バークレー校ハース経営大学院に留学し、MS(経営工学修士)とPh.D.(経営学博士)を取得。同校研究員(1998-1999;2007-2009)。 一橋大学商学部専任講師、一橋大学大学院国際企業戦略研究科准教授などを経て、現職。日本マーケティング学会副会長。株式会社アダストリアなどで社外取締役を務める一方、企業ブランディングによって持続的に業績を向上させる経営のあり方を研究し、特に、健康経営まで実現する「健康経営ブランディング」を提唱している。

主な論文

  • Chiang, Ting-Ju, Xiao-Ping Chen, Haiyang Liu, Satoshi Akutsu and Zheng Wang. (2020). We have emotions but can’t show them! Authoritarian leadership, emotion suppression climate, and team performance, Human Relations, 73(2), 1-30. Doi: 10.1177/0018726720908649.
  • Uchida, Yukiko, Shinobu Kitayama, Satoshi Akutsu, Jiyoung Park and Steve W. Cole. (2018). Optimism and the Conserved Transcriptional Response to Adversity. Health Psychology, 37(11), 1077-1080. Doi: 10.1037/hea0000675.
  • Yamaguchi, Ayano, Min-Sun Kim, Atsushi Oshio and Satoshi Akutsu. (2017). The role of anger regulation on perceived stress status and physical health. Personality and Individual Difference, 116, 240-245. Doi: 10.1016/j.paid.2017.03.053.
  • Kitayama, Shinobu, Satoshi Akutsu, Yukiko Uchida and Steve W. Cole. (2016). Work, meaning, and gene regulation: Findings from a Japanese information technology firm. Psychoneuroendocrinology, 72, 175-181. Doi: 10.1016/j.psyneuen.2016.07.004.
  • Yamaguchi, Ayano, Min-Sun Kim, and Satoshi Akutsu (2014). The effects of self-construals, self-criticism, and self-compassion on depressive symptoms. Personality and Individual Differences, 68, 65-70.
  • Suzuki, Satoko and Satoshi Akutsu (2013). I don’t need an agreement on my inconsistent consumption preferences: Multiple selves and consumption in Japan, Advances in Consumer Research, 40, 469-474.
  • O’Connor, Alexander, Charlan J. Nemeth and Satoshi Akutsu. (2013). Consequences of beliefs about the malleability of creativity, Creativity Research Journal, 25:2, 155-162.
  • Suzuki, Satoko and Satoshi Akutsu (2012). Examination on the effect of cultural self-views towards consumer behavior: Dialectical self (in Japanese). Japan Marketing Journal, 125, 75-87. 鈴木智子、阿久津聡(2012)「消費行動に対する文化的自己観の影響に対する考察」『季刊マーケティングジャーナル』125, 75-87.
  • Fujikawa, Yoshinori, Satoshi Akutsu, and Joji Ono. (2012), Context management approach to service value co-creation: Toward emergent dynamic model (in Japanese). Organizational Science (Soshiki Kagaku), 46(2), 38-52.
  • 藤川佳則、阿久津聡、小野譲二(2012)「文脈視点による価値共創経営:事後創発的ダイナミックプロセスモデルの構築に向けて」『組織科学』46(2), 38-52.
  • Watanabe, Katsumi, Hitomi Takakuwa, Mihoko Amano and Satoshi Akutsu. (2010). Tapping tacit knowledge of consumers using traditional marketing research method, Japan Marketing Journal, 119, 5-17. 渡邊克巳、高桑瞳、天野美穂子、佐野良太、阿久津聡(2010)「選好・選択における暗黙知の影響:実験心理学アプローチ」『季刊マーケティングジャーナル』119, 5-17.
  • Aaker, J. & Satoshi Akutsu. (2009). Why do people give? The role of identity in giving. Journal of Consumer Psychology, 19, 267-270.

主な学会発表

  • Akutsu, Satoshi, Fumiaki Katsumura and Jinji Lee. The trap of complementarity in postmerger integration of equal merger. European Group for Organizational Studies, Kyoto, Japan, December 2019.
  • Lee, Jinju, Satoshi Akutsu and Fumiaki Katsumura. Filling the social void with action: Workplace loneliness and brand enactment on sense of power. European Group for Organizational Studies, Kyoto, Japan, December 2019.
  • Soeishi, Takahiro, Akinori Nakata, Tomohisa Nagata, Satoshi Akutsu, Fumiaki Katsumura and Tsukumi Tondokoro. Discovering inflammatory structure of depression symptoms in Japanese employees. Applying Neuroscience to Business, Yokohama, Japan, September 2019.
  • Yamaguchi, Ayano, Min-Sun Kim, Atsuo Oshio and Satoshi Akutsu. Bicultural identity orientation of college students in the US and Japan, International Communication Association (ICA) Conference 2018.
  • 宮澤有里・市川佳居・重盛憲司・松井知子・西川あゆみ・阿久津聡・角田透「日本語版レジリエンス・アセスメントの妥当性・信頼性の検討」第26回日本産業精神保健学会(2019年8月)
  • Yamamoto, Shohei, Jordi Quoiach, Daniel Navarro-Martinez, and Satoshi Akutsu. Mood, nudge and willingness to work. Japanese Economic Association, Autumn Meeting 2018.
  • 勝村史昭・阿久津聡「職場満足感と相互協調的自己観の自発的協力行動への影響」日本社会心理学会第58回大会(広島大学、2017年10月29日)
  • 井上裕珠・阿久津聡「国家ブランドの分析枠組み:ブランド・パーソナリティ分析とステレオタイプ内容モデルからのアプローチ」第6回日本マーケティング学会カンファレンス(2017年10月)
  • 勝村史昭・阿久津聡「リーダーシップと組織同一化のバーンアウトへの影響」第24回日本産業精神保健学会(杏林大学、2017年7月1日)
  • Chiang, Jack Ting-Ju, Xiao-Ping Chen, Lihong Gu, Ye Zhang, Satoshi Akutsu, Jih-Yu Mao. We have feelings but we can’t show them! Authoritarian leadership, group emotion suppression climate, and group performance. The 10th Asia Academy of Management Conference, Fukuoka, Japan, June 2017.
  • 鈴木智子・阿久津聡「グローバル・ブランドのブランド・パーソナリティ国際比較評価」マーケティングカンファレンス2016(早稲田大学、2016年10月16日)
  • Katsumura, Fumiaki, Satoshi Akutsu, Chiang, Jack Ting-Ju. Testing a moderated mediation model of transformational leadership and organizational citizenship behavior: The role of organizational identification and interdependent self-construal. International Association for Cross-Cultural Psychology 23rd International Congress, Nagaya, Japan, August 2016.
  • Inoue, Yumi, Satoshi Akutsu, Fumiaki Katsumura, Toshio Yamagishi. Trust and gender: The impact of social value orientation and control on men's strategic behavior in the Trust Game. The 31st International Congress of Psychology, Yokohama, Japan, July 2016.
  • Inoue, Yumi, Satoshi Akutsu, Toshio Yamagishi. Nouns vs verbs: The part of speech effect on construal level and its implications to cultural comparisons. The 17th Annual Meeting of Society for Personality and Social Psychology, San Diego, California, January 2016.
  • Akutsu, Satoshi, Fumiaki Katsumura, Shinobu Kitayama, Yukiko Uchida. When interdependence fails in Japan: Work attachment in domestic versus foreign-owned companies. The 17th Annual Convention of Society for Personality and Social Psychology, San Diego, California, January 2016.
  • Akutsu, Satoshi, Yukiko Uchida, Fumiaki Katsumura, Yuji Ogihara, Shinobu Kitayama. Do Japanese workers feel lonelier in local Japanese companies than in foreign-owned multinational companies in Japan? If so, why? - A cultural psychological inquiry. The Cultural Psychology Preconference of the 16th Annual Convention of Society for Personality and Social Psychology, Long Beach, California, February 2015.
  • 阿久津聡「経営論とブランド論の接続」マーケティング学会 ブランド&コミュニケーション研究会(早稲田大学、2014年11月23日)
  • Satoshi Akutsu, Yukiko Uchida, Fumiaki Katsumura, Yuji Ogihara & Shinobu Kitayama (2013). Negative Impact of Seeking Independence in a Global Japanese Company. Paper presented at Cultural Psychology Preconference, New Orleans, USA
  • Akutsu, Satoshi, Yuri Miyamoto, Katsumi Watanabe, and Kaiping Peng (2013). Cultural differences in representation of three-dimensional space: Linear perspective versus "Mitsuwari" composition. Paper presented at the 14th meeting of the Society for Personality and Social Psychology, New Orleans, LA, USA.
  • Suzuki, Satoko, Satoshi Akutsu, Kosuke Takemura, and Tsuyoshi Hamamura (2013). Development of Japanese dialectical self scale (in Japanese). Paper presented at the 53rd Annual Meeting of Japanese Society of Social Psychology, Tsukuba, Japan.鈴木智子, 阿久津聡, 竹村幸祐, 浜村武(2012), 日本語版弁証法的自己観尺度(Dialectical Self Scale)の開発. 日本社会心理学会第53回大会発表, 筑波大学
  • 芳賀麻誉美, 阿久津聡(2012). 顧客参加行動と顧客ロイヤリティの関係性の定量化と個人の文化特性の効果の把握. 日本マーケティング・サイエンス学会 第92回大会発表
  • 芳賀麻誉美, 阿久津聡, 藤川佳則, 小野譲司(2013). 顧客の参加行動と満足をめぐる構造探索と価値共創支援~ベイジアンネットワークによる検討~, サービス学会 第1回 国内大会発表
  • Suzuki, Satoko and Satoshi Akutsu (2012). I don’t need an agreement on my inconsistent consumption preferences: Multiple selves and consumption in Japan, Paper presented at Association for Consumer Research North America Conference, Vancouver, BC, Canada.
  • Chen, Na, Hiroyuki Tsubomi, Satoshi Akutsu, Katsumi Watanabe, and Kaiping Peng (2012). Effects of projection geometry in drawing of 3D objects and scenes on reality and preference judgments, Paper presented at the 16th Annual Meeting of the Association for the Scientific Study of Consciousness, Brighton, UK.
  • Suzuki, Satoko, Satoshi Akutsu, and Florian Kohlbacher (2012). Exploration of cultural differences in donating behavior: Examination of motivation and happiness among the Japanese donors (in Japanese). Paper presented at the 45th Meeting on Japan Association for Consumer Studies, Tokyo, Japan.
  • Kohlbacher, Florian, Satoko Suzuki, and Satoshi Akutsu (2012). Donating and volunteering in the Aging Society: Perspectives from Post 3-11 Japan. Paper presented at the 45th Meeting on Japan Association for Consumer Studies, Tokyo, Japan.
  • Fujikawa, Yoshinori, Satoshi Akutsu, Joji Ono, Fumikazu Morimura, Mayomi Haga (2012) Service Globalization: De-Contextualization and Re-Contextualization of Value Co-Creation Processes Paper presented at the 21st Frontiers in Service Conference, College Park, MD, USA, Proceeding, p.29.
  • Akutsu, Satoshi, Mayomi Haga, Yoshinori Fujikawa, and Joji Ono (2012) Cultural Affordance View of Value Co-Creation: Toward an Interactive and Dynamic Value Co-Creation Model of the Firm, Customer, and Environment Paper presented at the 21st Frontiers in Service Conference, College Park, MD, USA, Proceeding, p.54.
  • Ono, Joji, Mayomi Haga, Satoshi Akutsu, and Yoshinori Fujikawa (2012) Dynamic Updating Process of Customer’s Motivation for Participating in Value Co-Creation Paper presented at the 21st Frontiers in Service Conference, College Park, MD, USA, Proceeding, p.68.
  • Haga, Mayomi, and Satoshi Akutsu (2012) Loyal customers or brand fans? – Who get most involved in what value co-creation activities? Paper presented at the 21st Frontiers in Service Conference, College Park, MD, USA, Proceeding, p.68.
  • Haga, Mayomi, Satoshi Akutsu, and Joji Ono (2011) Comparative network analysis of the literature on service dominant logic (in Japanese), Paper presented at the Behaviormetric Society of Japan 39th Conference, Okayama, Japan, Proceeding, pp.417-418.
  • Haga, Mayomi, Satoshi Akutsu, Joji Ono and Yoshinori Fujikawa (2012) Effects of cultural factors on firm-customer value co-creation processes (in Japanese), Paper presented at the Behaviormetric Society of Japan 40th Conference , Niigata, Japan, Proceeding in press.
  • Haga, Mayomi, and Satoshi Akutsu (2012) Structural Equation Modeling of the impact of brands strength on value co-creation processes (in Japanese), Paper presented at the Behaviormetric Society of Japan 40th Conference, Niigata, Japan, Proceeding in press.
  • Haga, Mayomi, and Satoshi Akutsu (2012) Higher order factor analysis of cultural variation using latent mixed distribution approach (in Japanese), Paper presented at the Behaviormetric Society of Japan 40th Conference, Niigata, Japan, Proceeding in press.

主な著作・翻訳

  • 『ストーリーの力で伝えるブランド‐シグニチャー・ストーリーが人々を惹きつける』(訳書、ダイアモンド社、2019年)
  • 『職場ではぐくむレジリエンス』(所収、金剛出版、2019)
  • 『ブランド戦略全書』(所収、有斐閣、2014)
  • 『ブランド論―無形の差別化を作る20の基本原則』(訳書、ダイアモンド社、2014年)
  • 『ソーシャルエコノミー』(共著、翔泳社、2012)
  • 『カテゴリー・イノベーション』(共訳書、日本経済新聞出版社、2011)
  • 『ドラゴンフライエフェクト』(監訳書、翔泳社、2010)
  • 『基礎から学べる広告の総合講座』(日経広告研究所編所収、日本経済新聞出版社、2010)
  • Dynamics of Knowledge, Corporate Systems and Innovation(Itami他編所収, 共著、Springer、2010)
  • 『これからの経済学』(日本経済新聞社編所収、日本経済新聞出版社、2010)
  • Nation Branding(Keith Dinnie編所収、Elsevier、2008)
  • 『ブランド・ポートフォリオ戦略』(訳書、ダイヤモンド社、2005)
  • 『心脳マーケティング』(共訳書、ダイヤモンド社、2005)
  • 『製品・ブランド戦略 現代のマーケティング戦略①』(青木・恩蔵編所収、有斐閣、2004)
  • Hitotsubashi on Knowledge Management (Takeuchi & Nonaka編所収, 共著、Wiley & Sons、2004)
  • 『ブランド戦略シナリオ』(共著、ダイヤモンド社、2002)
  • 『知識経営実践論』(共編著書、白桃書房、2001)
  • 『ブランド・リーダーシップ』(訳書、ダイヤモンド社、2000)
  • Managing Industrial Knowledge(Nonaka & Teece編所収、共著、Sage Publications、2000)
  • 『マーケティング革新の時代 ブランド構築』(片平他編所収、有斐閣、1999)
  • 『マーケティング革新の時代 製品開発』(竹内他編所収、有斐閣、1999)